Experience marketing: Wat is het en hoe pas je het toe?
Een merk communiceren met enkel advertenties kan erg complex zijn. Hoe breng je nu in één advertentie jouw merk over? En zit de persoon die de advertentie ziet daar wel op te wachten?
Bij het nieuwe adverteren ligt de focus niet enkel meer op het overdragen van informatie, maar meer op het bieden van een beleving. Experience marketing sluit hier perfect op aan.
Met experience marketing communiceer je het merk via een beleving, zonder dat de doelgroep wordt lastig gevallen met irrelevante advertenties. Wat experience marketing precies is, en hoe je het kan toepassen lees je in dit artikel.
Wat is experience marketing?
Het doel van experience marketing is het creëren van een relatie tussen jouw merk of product en je doelgroep. Deze relatie wil je bewerkstelligen door je doelgroep zelf het onderscheidende vermogen van je product of merk te laten ervaren.
Experience marketing doet het vaak goed op social media, omdat het een grote rol speelt op ‘word of mouth marketing’. Mensen praten namelijk graag over ervaringen met merken (en producten), waar ze zelf een positieve ervaring mee hebben. Door je doelgroep de voordelen van jouw merk of product te laten ervaren, zullen zij dus onderdeel worden van de marketing van jouw bedrijf.
Hoe pas je experience marketing toe?
Bij experience marketing is het belangrijk dat je buiten de lijntjes kleurt. Er zijn namelijk veel verschillende vormen van experience marketing. Geen één van dezelfde methodes doet onder aan de andere.
Vormen van brand experience die je in praktijk vaak tegenkomt zijn:
Brand event
Een evenement gekoppeld aan een merk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de jaarlijkse Unox nieuwjaarsduik.
Brand experience center
Een brand experience center is een plek specifiek ingericht om jouw merk over te brengen naar je doelgroep, zonder dat er concurrenten aanwezig zijn. Een voorbeeld van een brand experience center is LEGOLAND in denemarken.
Gesponsord festival
Regelmatig worden festivallen gesponsord door grote merken. Hiermee willen merken meeliften op de ervaring van het festival. Een voorbeeld hiervan is het Desperados Roadshow festival.
Science center
Een science center komt overeen met een brand experience center, echter ligt hier de focus op wetenschap en technologie. Bezoekers kunnen zelf de wetenschap ontdekken door verschillende interactieve activiteiten, bijvoorbeeld het uitvoeren van proefjes.
Online spellen
Ook kan de beleving van een merk met een online game worden overgebracht. De koppeling met een merk moet de relatie tussen diegene die het spel speelt, en jouw brand vergroten.
Welke vorm past het beste bij jouw merk?
Al deze vormen van experience marketing kunnen succesvol zijn. Welke methode van brand experience marketing het beste past bij jouw merk, is compleet afhankelijk van je merk en de bijbehorende doelgroep. Er is in dit geval geen ‘one size fits all’ oplossing.
Wat wil je precies overbrengen? En waar is jouw doelgroep in geïnteresseerd? Voordat je over gaat op experience marketing is het belangrijk dat je doelgroep exact aansluit bij de beleving die jij met je merk wilt neerzetten.